I bortåt 10 år har man planerat för den och nu är de första bitarna nästan färdiga. Vid midsommar öppnas den nya gatan ovanpå och om två veckor släpps vattnet, som man lagt stora resurser på att pumpa undan, på igen. Vi fick komma på studiebesök på Citytunneln med kontoret. I hjälmar och västar steg vi ner i de 25 meter djupa hål som ännu inte är övertäckta.
Det här är en s.k. cut-and-cover-konstruktion. Man gräver ett hål och täcker över det igen när det är klart.
Två tunnlar har borrats från Hyllie och under Malmö för att mynna strax väster om Malmö Central. För varannan meter som blivit klar har cirkelsegement i betong satts på plats.
Det här är det sista segementet, med stora röda bokstäver har någon sprejat "der letzte" på kanten.
Efter att ha gått bredvid varandra i varsin tunnel gör spåren gemensam sak och bildar ett rum strax innan perrongen börjar.
( Vid hållplats Triangeln fanns inte möjligheten att förlänga och där kommer tågen att var längre än plattformarna. Man får gå innuti tågen för att kunna komma ut. )
Man når spåren antingen via hissar eller från en mezzaninvåning med rullband ner på plattformarna.
Ovanför tunneln pågår nu färdigställandet av de nya torg. Bilfria stråk och trappor ner mot kajkant är visionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar