onsdag, november 22, 2006

Memories of a summer

I somras var vi i Berlin för första gången. Ja, jag har visserligen tillbringat fyra timmar på en tågstation i Berlin i väntan på ett tåg som skulle ta oss tillbaka till Sverige från en tur i Vitryssland 1996 och det var visserligen mycket minnesvärt, men det är inte om detta det här handlar. Jag var måhända inte i Berlin för första gången, men jag var i Berlin som om det var första gången. Jag hade en lista på saker jag borde göra, saker jag måste göra och saker jag ville göra, sånt man ska göra -första gången i Berlin.
Jag hade också fått en mycket informell lista över platser jag borde besöka eller uppleva. Från en helt okänd människa, en bekants bekant, fick jag följande inspirerande tips mejlade:

ta bruna-linjen från alexanderplatz till frankfurt tor, gå söder ut på
warschauer str. på vänster sida finns det en ställe som säljer halloumi. be om en "halloumi mit knoblauch sås". köp en kaffi efteråt. det är också gott.
gå på frankfurteralle, känn skalan. stort.
Astro har röd inredning i rymd design och är trevligt. man får plastmynt?

På grunberger str mellan Warschauer str och kreutziger finns det en
strandbar med palmer och sand på golvet. helt sjuk. säljer jättestora drinkar, känns som att vara i accapulco. ett måste. kul! köp en strawberrydakery eller pinacolada.
här skulle arthur russell hängt.
om du vill gå på en farlig technoklubb med grindpunk och crust och
drumnbass ska du gå till RAW, den ligger vid spree, gå på Stralauer alle öster ut från warschauer str och sen ner till spree.
jorden-går-under-stämning.
lite knarkigt och smutsigt. den öppnar på natten och håller på till
morgonen.

..på andra sidan spree finns det även en dyr och lyxig houseklubb, bara
till att gå över bron till kreutzberg. inte så trevlig. men fin utsikt.
..om du gick över bron kan du gå mot Scheisches Tor. innan tunnelbanan (som går i luften) finns det ett lite ödehus på vänster sida. här är det en indiesvartklubb! sjukt bra! gå in på gården på baksidan och ner för trappan. hash, färglada tyger och funk? hemmagjord bar och festival-i-småland-stämning.
härligt.
Och ett par sidor till. Hastigt ihopslängt, men så fyllt av smaker och lukter!Första gången jag läste igenom det blev jag alldeles varm av glädje. Det är ju såna här tips man vill ha! Jag blev oerhört sugen på att åka direkt och tillbringa betydligt flera dagar där än vad som var tänkt. Jag blir fortfarande alldeles bubblig av skratt när jag läser det och även om vi inte hittade en bråkdel av det som nämndes gick vi hela tiden runt med känslan av att det fanns outforskade fantastiska ställen precis runt hörnet.

Här är några de fantastiska ställen vi faktiskt besökte:








Inga kommentarer: