torsdag, januari 18, 2007

Hår och arkitektur

Efter ett besök hos frisören igår måste jag bara berätta om min frisör Annika på Capo. Hon åker så ofta hon kan på inspirerande kurser i London. De är ruskigt dyra så det blir på sin höjd nån gång om året. Jag har inte helt klart för mig hur kurserna går till men jag föreställer mig att de sker som kombinationer av master class och egna övnngar. Lärarna är folk som inte sysslar med något annat än att utveckla klipptekniker, trender och frisyrer. Hårkonstnärer. Senaste kursen, fick jag berättat för mig, hade fokuserat på arkitektur.
Jag såg genast en välkammad sadeltaksfrisyr framför mig och fick Annika att ta en paus i min klippning och hämta laptopen med foton från senaste besöket. Konceptet var tack och lov inte så bokstavligt, utan handlade mer om att inspireras av det skulpturala i arkitekturen. Hon slängde sig med referenser till Calatrava och Frank O Gehry så jag blev alldeles imponerad. Med lite god vilja kunde man tydligen överföra många av arkitekturens delar till frisyrer. Den blanka reflekterande metallen i Guggenheimmuséet i Bilbao kunde representeras av metallictoningar och Calatravas förslag till minnesmärke vid ground Zero blev en väldigt uppfluffad snedlugg.



Annika, om du läser det här, kan du inte skicka en bild så folk förstår?

Arkitekter pratar ofta om att abstrahera former ur verkligheten. Det kan resultera i symbolik som ibland blir så långsökt att den blir omöjlig att förstå för den oinvigde. Men här är det alltså någon som abstraherar och tolkar våra abstraktioner. Fascinerande och lärorikt.

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Det är kan bli hur kul frisyrer som helst om man spinner vidare på din första tanke. Frisyrer inspirerade av Il Duomo i Milano, Gaudis böljande byggnader eller kanske Globen...... Bra och intressant blogg!