måndag, februari 19, 2007

Bloggar om arkitektur

När jag först upptäckte att det fanns något som hette bloggar hittade jag inga arkitekturbloggar på svenska. Senare, när jag bestämde mig för att prova själv, var jag fortfarande ganska ensam. Sen hände någonting och jag tror det hände under hösten 2006, ganska sent. Det nästan exploderade. Idag kan man tillbringa flera timmar med att läsa om arkitektur i bloggosfären.
Man fullkomligt tävlar i att vara först om nyheter och tipsa om vad andra skrivit om detsamma. Följer man en sidas länklista kan man raskt förlytta sig över världen och hamna i allt från professionellt skrivna, läsvärda bloggar till "dagens kvällsmat" och "roliga saker Lillan sa igår".

En del återvänder jag gärna till. Här följer mina favoriter i arkitekturgenren.

BLDGBLOG - Jag har nämnt det förut, men det här är min solklara favorit. Väl uppdaterad och mycket underhållande att läsa. Architectural Conjecture, Urban Speculation, Landscape Futures är ledorden och leder ibland till intervjuer med personligheter i branchen, ibland till fotografier av övergivna tunnelbanestationer eller påhittade städer i filmer. Geoff Manaugh skriver bloggen och är också en medlem av Archinect.

Tätt efter följer den flitigt bloggande Erik Berg på APPROXIMATION. Han är arkitektstudent vid Chalmers och skriver om politik, teknologi och arkitektur från ett rödgrönt perspektiv. Erik ligger även bakom Arkitekturbloggen.se. och den något inslumrade Poetryfromabove.
Jag blir mer förtjust ju mer jag läser. Dessutom befinner sig Erik för tillfället i Kenya och läser LTH:s kurs Arkitektur i extrema miljöer (som jag läste 2003!).
Inte lika ofta kollar jag in Tidskriften Arkitekturs blogg. När tidskriften en gång om månaden landar på dörrmattan hinner jag alltsomoftast bara läsa de korta notiserna i början av tidningen. Ibland är de till och med de mest intressanta. Nu finns de i uppdaterad form på nätet, i stort sett dagligen. Lite opersonlig, men ofta dagsfärsk, information om tävlingar, böcker och andra nyheter. Special är de filmer som inte sällan dyker upp. Men det verkar nästan inte vara nån som läser. Aldrig att det kommenteras. (Där ligger till och med Squinch före!) Jo, vi är ett konservativt släkte, arkitekter, dessutom är tidskriften Arkitetur lite "fin" - så det är möjligt att det inte går hem med bloggar i den läsekretsen.
A daily dose of architecture har jag just upptäckt och vet inte så mycket om än. De är beskrivna som "(Almost) Daily architectural musings from New York City". Trots namnet kommer dosens innehåll från hela världen.
Architecture & Morality låter ju hemskt intressant, men jag har inte riktigt greppat vad det handlar om. Samvete i byggbranchen? Politiskt planeringsansvar? Eftersom det är mer artiklar än notiser om Musings on Architecture, Urbanism, Politics, Economics and Religion har jag ännu inte fördjupat mig. Men jag ska.
Metrozoe håller sig däremot kortare och bloggaren Mark beskriver bloggen: Very, very short essays on architecture and furniture design and sometimes Philadelphia posted every couple of weeks.
Just nu kan man bygga sitt eget tibetanska tempel. Metrozoe är ännu outforskad mark, men redan den här posten tar upp ett ämne som ständigt borde diskuteras - Vad är arkitektens uppgift?
Life without buildings lovar intressanta notiser mer om, än utan, byggnader...
Om man ännu inte är mätt på att läsa om arkitekturbloggar på nätet bör man gå in på Archiblog som sammanställer ett par arkitektur- och desigbloggars senaste poster på en och samma sida.

Inga kommentarer: