måndag, maj 21, 2007

Ännu en hiss

Kanske är det för att jag idag också läst den här posten om gömda rum och våningar i NY i kombination med att jag just stött på begreppet Paternoster-hiss som gör att det tilltalar mig så. Jag har aldrig sett någon på riktigt, men de lär finnas i en del hus i Sverige. En mänsklig mathiss? Lite fascinerande, lite skrämmande och helt omodernt? Läs mer om paternoster-hissar här eller här, varifrån bilden är tagen. Med en sådan hiss måste man ju kunna komma åt en byggnads alla lönnutrymmen, lite som om I huvudet på John Malkovich möter C S Lewis.

En gång var jag på ett studiebesök på Kungliga Slottet i Stockholm. Där hade praktikanterna hos slottsarkitekten just hittat ett par rum som inte fanns på några ritningar, inuti en tjock mur i källaren.
Eller i höstas när vi höll på och inventerade ett skruttigt hus från mitten av 1800-talet, fullpackat med undanskuffade möbler och flagnande 70-talstapeter, och plötsligt kommer in i ett rum där någon uppenbarligen hade replokal.

4 kommentarer:

Christian sa...

Paternoster-hiss, hur koolt är inte det? Det hade varit hur smidigt som helst att ha en sån på jobbet. Men men, i dagens säkerhetsamhälle så är ju till och med formel 1-banorna vadderade.... Well well.

Johanna Eriksson sa...

Eller hur!
Vi måste ta reda på om det finns i Malmö någonstans och försöka nästla oss in på nåt sätt.

Johanna Eriksson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

När jag gick i mellanstadiet var vi på studiebesök i Bonnierhuset på Torsgatan (Stockholm), på den tiden då tornet inrymde en massa veckotidningsredaktioner. Där hade de en paternosterhiss som jag fick åka i - oförglömligt.