Intressant är att när man pratar om att effektivisera och förbättra förhållanden inom akuten använder man gärna liknelser med flygplan eller flygplatser. Verksamheterna verkar påminna om varandra i flera bemärkelser. En stor mängd människor ska passera. Information ska vara aktuell och kontinuerligt uppdaterad. Det kan bli snabba ändringar, förseningar och långa väntetider, vilket ännu mer kräver en enkel och tydlig information. Kommunikation och logistik inom byggnaden ska kunna fungera både som arbetsmiljö och för de tusental som varje vecka passerar igenom. Säkerheten är en viktig fråga som tack och lov ännu inte innebär att patienters bagage scannas med vätskor i plastpåsar. Röntgas gör det ändå på akuten. Material och utrustning ska finnas nära tillhands och vara påfylld. Gärna i små plomberade vagnar med hjul. I ett önskemål om hur undersökningsrummen ska utrustas förslås att utrustningen ska vara väggfast eller tak- eller vägghängd, så att man lätt kan dra ner exempelvis en syrgasmask när det behövs.
Väntetider är ett stort problem inom akutsjukvården idag. Målet är att ingen ska behöva vänta mer än 4 timmar, men det dubbla är inget ovanligt. I väntrummet har man ingen aning om var man befinner sig i kön, man vet inte hur lång tid man har kvar att vänta eller om man kanske har glömts bort. Dyker det upp patienter i livshotande tillstånd flyttas de främst i kön och väntetiden för de övriga förlängs ytterligare. Hur bra vore det inte om ens namn (eller könummer) fanns på en stor upplyst skärm där man liksom planen på en flygplats kan följa sin platsfå en preliminär tidpunkt eller en kommentar som ”DELAYED” eller ”GO TO GATE”?
När allt ens bagage är incheckat, ens handbagage säkerhetskollat, man har druckit sin dyra latte med croissant, rullat runt och ögonshoppat och slutligen nått sin gate, slår man sig ner med en dagstidning i en Exit Lounge där man kan sitta tills det är dags att borda planet. Där är man inte i vägen för någon.
Flöden inom akutmottagningar skulle behöva något liknande. Utskrivna patienter i väntan på bårtaxi eller färdtjänst ska slippa trängas med den hop som sitter i väntrummet och ännu inte har påbörjat sin färd genom vården. En akutens exit lounge efterlyses av en lokal projektledare.
I Utbildningsradions Designkontoret (vars programserie gick att beställa, fast bara på VHS, progressivt UR!) som sändes under 2006 och i repris under 2007 föreslås varje patient få ett litet välkomstpaket med information om hur akuten fungerar, hörlurar, en kudde, en filt mm (precis som i business class).
Väntetider är ett stort problem inom akutsjukvården idag. Målet är att ingen ska behöva vänta mer än 4 timmar, men det dubbla är inget ovanligt. I väntrummet har man ingen aning om var man befinner sig i kön, man vet inte hur lång tid man har kvar att vänta eller om man kanske har glömts bort. Dyker det upp patienter i livshotande tillstånd flyttas de främst i kön och väntetiden för de övriga förlängs ytterligare. Hur bra vore det inte om ens namn (eller könummer) fanns på en stor upplyst skärm där man liksom planen på en flygplats kan följa sin platsfå en preliminär tidpunkt eller en kommentar som ”DELAYED” eller ”GO TO GATE”?
När allt ens bagage är incheckat, ens handbagage säkerhetskollat, man har druckit sin dyra latte med croissant, rullat runt och ögonshoppat och slutligen nått sin gate, slår man sig ner med en dagstidning i en Exit Lounge där man kan sitta tills det är dags att borda planet. Där är man inte i vägen för någon.
Flöden inom akutmottagningar skulle behöva något liknande. Utskrivna patienter i väntan på bårtaxi eller färdtjänst ska slippa trängas med den hop som sitter i väntrummet och ännu inte har påbörjat sin färd genom vården. En akutens exit lounge efterlyses av en lokal projektledare.
I Utbildningsradions Designkontoret (vars programserie gick att beställa, fast bara på VHS, progressivt UR!) som sändes under 2006 och i repris under 2007 föreslås varje patient få ett litet välkomstpaket med information om hur akuten fungerar, hörlurar, en kudde, en filt mm (precis som i business class).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar