tisdag, april 10, 2007

Workshop på akuten

Jag har en massa problem med att bilder inte visas, nu har jag minskat deras storlek rejält, hoppas det går bättre.
Nånstans mitt emellan värdeskapande tid, triage, och förkortningar som IVA, AVA och DVA bedriver vi våra brukardesigndialog-workshops om framtida om- och tillbyggnader på två större akutmottagningar. Workshop 1 blir en sammanställning av allas synpunkter på saker som fungerar bra och saker som fungerar dåligt, förslag på förbättringar och diskussioner om vad som är viktigast. I nästa Workshop arbetas det med flöden och vilka kvaliteter verksamheten ska representera. Bilder får symbolisera aktviteter och upplevelser och placeras ut i fiktiva rum som byggs upp i datorn. Här är exempel på några av de bilder som används.
Sedan, i Workshop 3, närmar man sig det konkreta och på en spelplan med färgade brickor bygger man upp lokalen utan att bry sig om var nuvarande väggar och funktioner finns. Panduro har just berikat vårt workshopkit med runda skumcirklar; "Funky Foam". De luktar lite konstigt, enligt utsago som alldeles nya golfbollar. Själv tycker jag deras lukt påminner om nåt godis jag åt för länge länge sen.


Inför den avslutande workshopen har vi, arkitekterna, gjort två synteser av projektgruppens idéer, konkreta planer som nu ska diskuteras fram till en lösning att gå vidare med.

Det här är en beskrivning av arbetsmetoden Designdialoger i tidiga skeden som min kollega Peter arbetat fram (och disputerade i 2004). Den går ut på att vi får en större inblick i verksamheten vi ska jobba med genom designworkshops med verksamhetens anställda. Genom att de får beskriva hur verksamheten går till i dag och hur de upplever att den kan förbättras skapas en gemensam plattform för hur arbetet med om- eller nybygget ska utvecklas. Vi förstår bättre vad de pratar om och de förstår bättre vad vi pratar om. Det är i alla fall tanken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Referens för avhandlingen: "Design Dialogs in the Early Spoon - New Interactions with Actual Users", 2004, University Press, London

Johanna Eriksson sa...

Chalmers 2004 faktiskt, annars var det riktigt nära. (Design Dialogues in the Early Phases of Building Projects - methods and tools for customer engaged workplace design)
Fast jag gillar den tidiga skeden bättre. Hur är det nu man säger: The early spoon catches the spy?

erbsman sa...

Tog mig nog en 5 minuter å spåra tillbax var aj kom ifrån när ja läst artikeln på länken nedan. Men Gmails status medelande på dig va utgångspunkten, halvvägs igenom min sökning för att lista ut vad man menar med "is the eary spoon" hamnade ja inom din blogg :) Å sen vidare till ->
http://www.cbsnews.com/stories/2003/01/30/60minutes/main538650.shtml
Där ja bestämde mig för å sluta efter å ha läst hela artikeln å först inte kunde komma ihåg varför ja hamnade där :) Internet, vad skulle man göra utan de !!

/Calle

Johanna Eriksson sa...

Hahaha, hängde inte riktigt med där...
Men var det en slump att du hamnade på en länk om spioner, eller googlade du på mitt påhittade talesätt?