tisdag, april 19, 2011

Expedition Sverige

Jag har tillfrågats om om jag kan hålla ett föredrag som en del av Mattias Klums Expedition Sverige! Sweco är en av medarrangörerna och i varje stad försöker man hitta någon lokal föreläsare som medverkar. Händelsevis är jag lokal i både Malmö (28: april) och Göteborg (9 maj). Kul och nervigt! Sannolikt den största publik jag mött hittills. Just nu sitter jag och funderar på om det inte alltid är bättre att ha färre bilder i powerpointen och prata friare, än tvärtom. Ämnet jag ska föreläsa om är Engagemang och Delaktighet - om att arbeta med hållbar samhällsutveckling genom dialog.

Jag hörde Mattias Klum föreläsa i Shanghai i höstas när vi var där med jobbet och hans bilder är helt otroliga. Vi satt i en nedsläckt samlingssal i ett konferenscenter i en nybyggd stadsdel som påminde om Sigtuna, i Kina och de flesta av oss blev fulkomligt förförda av närbilder på apor, dimmor över bergstoppar och andra vyer som smärtsamt nog riskerar att försvinna. Estetik och global medvetenhet i ett.


Expedition Sverige är också ett initiativ för elever att engagera sig i hållbarutveckling och fotografi.

Inga kommentarer: