fredag, april 15, 2011

Inför Den Stora Sökningen

Det faller sig ganska naturligt att mina första månader som doktorand handlar om att söka information. Jag har flyttat min arbetsplats från Sweco, Malmökontoret och kollegorna där till Institutionen för Arkitektur på Chalmers. Ny stad och nytt boende. Jag har letat närmaste stället att handla mat, bästa spårvagnen hit eller dit och på Chalmers lär jag mig hitta till lunchställen, viktiga personer, förråd och salar. I min nya roll försöker jag finna information om vad det innebär att vara doktorand, jag leter formuleringar, databaser och frågeställningar så att jag kan påbörja Den Stora Sökningen. Och det är så litet jag vet och så mycket att orientera sig om och fördjupa sig i. Men det är ju därför jag är här, för att göra just detta. För att få stöd har jag gått en kurs, Att söka vetenskaplig information, på Malmö Högskola. Det gick flera liknande kurser i Göteborg, men alla krockade med andra saker jag hade inbokat och jag är inte nödbedd att åka till Skåne. Kursen har varit mycket nyttig och givit mig beredskap och verktyg för att ge mig i kast med att börja söka strategiskt. Ibland löser det sig dock av sig själv utan strategi. Igår var jag på ett intressant seminarium om Design management på Handelshögskolan och hörde Mary Jo Hatch föreläsa. Hon presenterades av en studenterna som den enda som skrivit en riktig läsvärd bok om organisationsteori. Om Mary Jo Hatch skriver hälften så underhållande som hon pratar vore en sådan bok precis vad jag letar efter. Jag hittade en inledande skrift på Bokus och låter detta blir min introduktion till organisationsteori. Organizations - A Very Short Introduction, av Mary Jo Hatch, som förutom att vara etnolog och gästprofessor på Handelshögskolan i Göteborg också är konstnär och målat tavlan på bokens framsida.

Inga kommentarer: