lördag, april 16, 2011

No-Nonsense


Alltså, det här med internetbokhandlar och bokhandlar i allmänhet. Det är ju svårt att bara köpa en bok. Så förutom Mary Jo Hatch bok om organisationer slog jag bland annat till med Modemanifestet av Sofia Hedström, en alldelels nyutkommen bok om hållbart mode och klädkonsumtion. Jag hittade också boken Ett oändligt äventyr av Sven Eric Liedman, idéhistoriker och professor emeritus vid Göteborgs universitet. Vi hade ett seminarium om vetenskapens historia med honom i mars och han höll en hel dags föreläsningar och intressanta diskussioner, old school, dvs utan en enda powerpointbild och skrivandes viktiga personer och begrepp med snirkliga versaler på svarta tavlan; PAIDEIA, HERMENEUTIK, JOHANNES DUNS SCOTUS, HUMBOLDT, osv och dagens stora aha-upplevelse kom när Sven Eric förklarade frågetecknetS (?) och utropstecknetS (!) ursprung.

Och medan jag ändå var inne på att hitta introduktioner till olika ämnen upptäckte jag en bokserie som hette "The No-Nonsense Guide To" och sedan en mängd titlar om allt från flugfiske, global uppvärmning och magproblem till hur man blir en bra säljare, lär någon att läsa eller förbryllande ord.

Det är ett problem jag har just nu - det verkar finnas så mycket att ta reda på att jag inte riktigt vet var jag ska börja och då blir de här typerna av böcker ett sätt att göra just det, börja. För att sedan vara lite mer informerad om vart jag bör gå vidare.

Inga kommentarer: